На тижні азіатського мистецтва Christie’s у Нью-Йорку основоположна робота індійського модерніста Френсіса Ньютона Соуза «Коханці», написана в 1960 році, була продана за приголомшливі $4 890 000, встановивши новий рекорд для витвору митця. Під час живих торгів було представлено 36 робіт художника, і, за щасливим збігом обставин, продаж співпав зі сторіччям Суза.
Ми в захваті від результату аукціону сучасного південноазіатського мистецтва, який завершився на суму $19,7 мільйонів доларів США. Ми встановили новий рекорд аукціону для Ф.Н. Соуза, коли «Коханці» були продані за ціну в сім разів дорожче за свою мінімальну оцінку в $700 000 доларів США.
Сонал Сінгх, керуючий директор Christie’s India
На аукціоні також було продано іншу роботу художника, «Священик із чашею», за $3,9 мільйона, що значно перевищує його оціночну вартість. Високий попит зумовлений тим, що роботи Соуза, написані між 1955 – 1963 роками, рідко з’являються на ринку і користуються попитом серед колекціонерів індійського модернізму.
«Коханці» є частиною робіт, написаних художником під час його лондонського періоду, який вважається вершиною його кар’єри, коли він став одним із найвідоміших членів Лондонської школи художників, перш ніж стати одним із найбільш шанованих індійських художників ХХ століття. Картина, що входить до колекції Робіна Говарда, є відомою фігуративною роботою і вважається однією з найкращих у творчості Соуза. З моменту написання її не бачили на публіці, і вона була відома лише за чорно-білим зображенням. Її монументальний масштаб спростовує чутливість і теплоту, які передає образ пари в ніжних обіймах.
Яскраві червоні, жовті, зелені та помаранчеві кольори тунік двох фігур підкреслені золотом, надаючи роботі відчуття розкоші на додаток до її ніжності. Ця тепла сцена, що поєднує заплющені очі жінки та її руку, що лежить на серці партнера, з його захисними обіймами, показує Соуза з його найкращого чутливого боку.
Один із перших визнаних модерністів Індії, Соуза був відомий своєю сильною фігуративною практикою та серією «чорних картин», створених у Лондоні в 1950-х і 1960-х роках, за які він став найбільш відомим. Також шанований за багаторазове використання тем і мотивів, включаючи католицизм, жіночу оголеність та протиставлення добра і зла, він відіграв ключову роль у заснуванні Бомбейської групи прогресивних художників у 1947 році разом із колегами-художниками С.Х. Разою, М.Ф. Хусейном, К.Х. Арою, Х.А. Гаде та художником-скульптором С.К. Бакре.
Продаж, що відбувся невдовзі після рекордних цін на минулорічних аукціонах, де картина Аміти Шер-Ґіл 1937 року була продана за $7,44 мільйона, є свідченням блискучості південноазіатських художників та поновленого інтересу до їхніх новаторських творів. Оскільки колекціонери робіт Соуза поширюються далеко за межі Південної Азії, Європи та Америки, можна очікувати, що подібні суми стануть нормою, а не винятком у майбутньому.